پس از آن که به بررسی منابع ادبیات پرداختیم حال می خواهیم به نحوه مطالعه ادبیات اشاره کنیم.
در این پست به قرابت معنایی و ارایه های ادبی پرداختیم.انشاالله موضوعات دیگر ادبیات مثل تاریخ ادبیات زبان فارسی و... را در پست های بعدی توضیح خواهم داد.
یک نکته خیلی مهم!شاید فکر کنید مطالبی که میذارم خیلی طولانیه ولی باور کنید ارزش یه بار خوندنش رو داره!در گلوبین سعی کردم همه چیز عالی و متفاوت باشه!اگر هم خودتون وقت ندارید به پدر یا مادرتون یا هر کس دیگه ای بگید تا این مطالب رو بخونه و بعدش خلاصه اش رو به شما بگه!
به ادامه مطلب بروید!

به نام یگانه خالق هستی

موضوعی خواندن یا درس به درس خواندن؟این از جمله سوالاتی است که در ذهن هر کنکوری برای خواندن ادبیات شکل می گیرد.راستش را بخواهید مشاور ارجمندم جناب آقای کیانی می گفت باید برای درصدبالا گرفتن در ادبیات باید هم موضوعی خواند هم درس به درس ولی بعضی دیگر از مشاوران معتقدند که درس به درس خواندن هیچ فایده ای نداره!البته حق هم دارند!چون که تقریبا همه ی ابیات موجود در سوالات کنکور خارج از کتاب درسی هستند.
همه ی این بحث ها تا قبل از کنکور 94 بود!اگر به سوال 24 کنکور تجربی 94 نگاه کنید منظورم رو می فهمید!طراح کنکور اومده پرسیده کدام بیت با منظومه خوان هشتم تناسب ندارد!(درس خوان هشتم یکی از دروس ادبیات پیش است)حالا خودتان قضاوت کنید!آیا فقط با موضوعی خواندن و هیچ توجهی به کتاب درسی نداشتن می توانستیم سوال بالا را جواب دهیم؟!
اولین نکته بسیار مهم در ادبیات این است که شما باید درک ادبی خودتان را بالا ببرید.بدون داشتن درک ادبی درست نمی توان به درصد های خوب در ادبیات فکر کرد!چون تقریبا تمامی ابیات کنکور خارج از کتاب هستند باید آن قدر درک ادبی داشته باشید تا بتوانید موضوع یک بیت را درست تشخیص دهید.ناگفته نماند که این طور نیست که درک ادبی یک شبه به دست بیاید.بلکه پروژه ای زمان بر است و نیاز به تلاش و ممارست(یاد سریال دردسرهای عظیم افتادم!)دارد.یکی از دلایلی که می گویند کتاب های درسی باید خوانده شوند همین است.یعنی شما شاید با خواندن کتاب درسی به آن درک ادبی مورد نیاز برسید.بگذریم!
"تست ها را شخم نزنید!"این جمله مفهومی بسیار عمیق در خود دارد!بگذارید این جمله را با یک مثال توضیح دهم.شما فرض کنید در طی این هفته بیش از 200 تست شمارش تکواژ و واژه می زنید و این مبحث را توپ توپ! یاد می گیرید.در هفته بعد می روید و مثلا 100 تست آرایه می زنید.در هفته بعدش مثلا 150 تست قرابت می زنید.حال من یک سوال دارم!آیا شما در چند هفته بعد هنوز همان تسلط را روی شمارش تکواژ دارید؟!معلومه که نه!
پس باید چه کار کنیم؟بهترین کار این است که بیایید و هر روز تعداد مشخصی از همه مباحث بزنید.یعنی چه؟یعنی این که مثلا به جای این که امروز فقط 20 تست آرایه بزنید بیایید و این 20 تست را تقسیم کنید.یعنی امروز بشینید و 5 تست آرایه 5تست قرابت 5تست شمارش تکواژ و 5 تست املا بزنید.این کار باعث می شود تا ذهن شما مدت زمان بیشتری با مطالب درگیر باشد(یعنی به جای این که در طی چند هفته آرایه را تمام کنید در طی چند ماه آرایه را تمام می کنید و این باعث می شود درک ادبی شما فوق العاده بالاتر برود)
امیدوارم معنی جمله اول را فهمیده باشید!بگذریم!
حال می رویم به سراغ موضوعات مختلف ادبیات!
قرابت معنایی
بیش از 32 درصد ادبیات شما مربوط به همین قسمت است(تقریبا 8تا9سوال)و فکر کنم تا همین جا فهمیدید که چه قدر قرابت مهم و تاثیرگذار است!قرابت تیپ های متفاوتی دارد که این تیپ ها با دیدن سوالات کنکور سال های پیش برایتان آشنا خواهد شد!در سوالات قرابت عموما بیت صورت سوال از خود کتاب درسی است.مثلا فرض کنید پرسیده اند:کدام بیت زیر با بیت"سینه خواهم شرحه شرحه از فراق/تا بگویم شرح درد اشتیاق"تناسب معنایی دارد؟بیت اشاره شده در صورت سوال از کتاب ادبیات پیش انتخاب شده است.خب!منظورم از این بحث چه بود؟می خواستم که بدانید باید تقریبا تمامی موضوعات موجود در کتاب درسی را بدانید تا بتوانید به سوالات قرابت پاسخگو باشید!نترسید!کتاب هایی مثل ادبیات موضوعی گاج و قرابت معنایی نشر دریافت(هامون سبطی)این کار را برای شما انجام داده اند و شما فقط کافی است آن ها را بخوانید!
اگر در تابستان هستید و یا وقت زیادی دارید بهترین کتاب قرابت معنایی نشر دریافت است.چرا که با خواندنش تازه می فهمید ادبیات آن طور هم که فکر می کردید تلخ نیست و دیدتان به ادبیات متفاوت خواهد شد!اگر هم فقط می خواهید خرتان از پل کنکور بگذرد!! کتاب ادبیات موضوعی گاج فوق العاده است!اگر به بخش قرابت ادبیات موضوعی گاج نگاه کنید متوجه توپ بودن! آن خواهید شد!
آرایه های ادبی
12 درصد ادبیات را دربرمی گیرد(3 سوال)یکی از سخت ترین بخش های ادبیات برای خودم!یک زمانی تا تست ارایه می دیدم حتی صورت سوال رو نخونده ازش رد می شدم!برای رفع این مشکل تنها راه ممکن تمرین و تلاش پیوسته است!این پیوسته بودن بسیاربسیار مهم است.برای آرایه هم باید آموزش خوبی داشته باشد هم باید تست بزنید.خیلی ها تا  فهمیدند تعریف تشبیه وکنایه و ... چیست فکر می کنند اوستای ارایه شدند!در حالی که این خیالی بیش نیست!البته دانستن تعریف آرایه ها لازم است ولی کافی نیست.بهترین کار ممکن این است که ابتدا از روی جلد اول همایش ادبیات نشر دریافت بخش آرایه اش رو بخونید.بعدش نوبت تست زدن فرا میرسه!باید تقریبا هر روز حداقل 5 تا 10 تست ارایه بزنید تا کاملا آرایه براتون جا بیافته!نحوه تست زدن ادبیات رو در بندهای بالایی گفتم!برای تست هم آرایه های ادبی نشر الگو و هم بخش ارایه های ادبیات موضوعی گاج فوق العاده عالی و توپ هستند!هر کدوم رو دوست داشتید بخونید!
البته منابع دیگری هم هستند که در پست های قبلی توضیح دادم.این جا بیشتر دارم سعی می کنم نحوه خوندن رو توضیح بدم.
به عکس زیر توجه کنید!(برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

این عکس مربوط میشه به پروژه خواندن آرایه ها که تقریبا4ماه طول کشید!!خدا رو شکر پس از دوماه کاملا روی آرایه مسلط شدم و تستش رو را هوا می زدم!!
به هر حال پیشنهادم اینه که از همین امشب با خودتون قرار بذارید که مثلا ساعت 10 شب وقت ادبیاته!بعد مثلا اول کار 5 تا تست آرایه بزنید بعدش مثلا 10 تست قرابت بزنید.این کار حداکثر یه ربع از وقت شما رو میگیره ولی نتیجه اش با یاری خدا فوق العاده خواهد بود. 
ببخشید سرتون رو درد آوردم!باز هم کلی مطلب توی ذهنم هست ولی دریغ که فرصت نوشتنشان نیست!
با گلوبین همیشه پیشرو باشید!