انشاالله در سه پست به بررسی ادبیات خواهیم پرداخت.در این پست به معرفی منابع می پردازیم و در پست بعدی با یاری خدا به چگونه خواندن ادبیات خواهیم پرداخت.
به ادامه مطلب بروید!
شاید خیلی ها با این درس رابطه خوبی نداشته باشند!در حالی که واقعا درس قشنگیه!تنها مشکل ادبیات اینه که خیلی وقت گیره!ولی خوب ارزشش رو هم داره!چرا؟ چون که اولا ادبیات توی عمومی ها بیشترین ضریب رو داره(ضریب 4).دوما این که در کنکور تجربی 93 در کل کشور فقط 117 نفر ادبیات رو بالای 90 درصد زدند! تازه توی کنکور ریاضی 93 فقط و فقط 3 نفر بالای 90 درصد زدند!و این یعنی این که یه درصد خوب در این درس خیلی تو رتبه تاثیر میذاره!شاید بعضی ها فکر کنند عربی خیلی مهم تر از ادبیات باشه.از شما چه پنهون من هم خودم اول کار همین طور فکر می کردم!ولی این خیالی بیش نیست!دوست و استادم جناب آقای شاهمرادی(که بعدا در مورد ایشان بیشتر خواهم نوشت)خیلی به من می گفت که ادبیات خیلی مهم تر از عربیه ولی من اوایل کار حرفش رو باور نمی کردم تا این که خودم به این نتیجه رسیدم!
حرف آخرم این که ادبیات بسیار مهم و وقت گیره!خب حالا میریم سراغ منابع!
ادبیات موضوعی گاج
کتابی بسیار شناخته شده و مهم در بین مشاوران و دانش آموزان!چیزی که جالبه خیلی از بچه ها این کتاب رو می خرند ولی وقت نمی کنند تمام تست های آن را بزنند!البته واقعا هم تعداد تست هاش زیاده اما در عوض کتاب خیلی کاملیه و تقریبا تمام مباحث ادبیات رو پوشش میده.تنها ایرادی که به این کتاب میشه گرفت اینه که آموزش درست و حسابی نداره!یعنی اگه مثلا هیچی زبان فارسی نخوندید نمیشه با خوندن این کتاب توی زبان فارسی راه افتاد!نکته خوب این کتاب اینه که تست ها رو طبق روند آموزشی چیدند.یعنی توی هر سوال تقریبا میشه گفت کلی نکته یاد میگیری و در تست های بعدی هم این نکته ها دوباره تکرار میشوند و باعث میشه کاملا کاربرد یک نکته رو توی تست ها فهمید.البته این موضوع بیشتر توی مبحث زبان فارسی محسوس می شود!
ادبیات جامع خیلی سبز
کتابی جامع برای تمام فصول!این کتاب درس به درس هستش و  اومده تست های هر درس رو به موضوعات مختلف تقسیم کرده!و از این نظر با ادبیات موضوعی گاج متفاوته!راستش سبک متفاوت این کتاب و ادبیات موضوعی با ورق زدن چند برگ از هر دو کتاب مشخص میشه(یعنی یکیشون اومده موضوعی ادبیات رو بررسی کرده اما اون یکی هم درس به درس هم موضوعی!)به خاطر همین توضیح در مورد سبک دو کتاب رو بیهوده می دونم!فقط این که این کتاب چون درس به درس هستش بیشتر به درد آزمون ها میخوره!البته اگه وقت کنید بخونیدش!
در مورد درسنامه زبان فارسی این کتاب این رو بگم که خیلی خوبه ولی عالی نیست!البته نظرات افراد متفاوته و شاید بعضی ها این نظر من رو قبول نداشته باشند!

این دو کتاب تقریبا معروف ترین کتاب های جامع ادبیات در بازار هستند.البته نباید از ادبیات جامع مهروماه بگذریم که خودم ندیدمش ولی تعریفش رو شنیدم!کتاب های موضوعی ادبیات نشر الگو بسیار عالی هستند ولی ادبیات جامع الگو حداقل به من خیلی حال نداد!شما رو نمی دونم!!
کتاب های موضوعی نشر الگو
در یک کلام:فوق العاده معروف و پرطرفدار!بعید میدونم کسی با این کتاب ها آشنایی نداشته باشه!البته امسال جلد کتاب ها رو عوض کردند وبه شکل بالا دراومده!تقریبا میشه گفت خریدن لغت و املا و تاریخ ادبیات از مجموعه بالا واجب است!چرا؟چون شما باید یک کتاب برای لغت و املا در طول سال تحصیلی برای آزمون ها داشته باشید و چه کتابی بهتر از نشر الگو!البته لغت  املای مهروماه هم هست که اون رو بعد توضیح میدم.در مورد تاریخ ادبیات این مجموعه باید گفت که واقعا کامل و جامع هستش وتصاویر خوبی داره که  به خاطر سپردن تاریخ ادبیات رو آسون تر می کنه.این رو هم باید بگم که ادبیات موضوعی اومده موضوعات بالا رو آورده توی یه کتاب وبه عبارتی جمع و جورترش کرده!در مورد پنج بحث زبان فارسی الگو باید گفت که علیرغم این که خیلی ها می خرندش ولی بازدهی خیلی خوبی نداره!حداقل این نظر منه!در مورد آرایه های ادبی و قرابت معنایی الگو باید بگم که اگه ادبیات موضوعی رو خریدید لازم نیست این دو کتاب رو بخرید!البته در موزد نحوه خواندن ادبیات پست دیگری خواهم گذاشت و در آن مفصل به نحوه خواندن ادبیات صحبت خواهیم کرد.
کتاب های ادبیات نشر دریافت

دکتر هامون سبطی!فردی که خیلی ها وی را بهترین استاد ادبیات کنکور می شمارند!ابتدا به سراغ زبان فارسی نشر دریافت می رویم.کتابی بس حجیم و جاانداز!! جاانداز یعنی این که مطالب رو به طرز خیلی عالی آموزش داده و تقریبا همه چیز را می فهمید!وتنها بدی آن که تقریبا خیلی هم بزرگه! اینه که خیلی حجیم و وقت گیره!اگر سال سومی هستید خواندن این کتاب نه تنها مستحب بلکه واجب است!در مورد قرابت معنایی نشر دریافت این رو باید بگم که کتاب خیلی خوبیه و واقعا از خوندنش لذت می برید ویه ذره شیرینی ادبیات رو حس می کنید!(خودم با خوندن این کتاب در تابستان فهمیدم ادبیات در شیرینیه!) و باز هم بدی این کتاب اینه که وقت گیره!کتاب لغت واملای نشر دریافت تقریبا بهترین کتاب لغت و املا برای کنکوره ولی نقطه ضعف این کتاب اینه که درس به درس نیست و این یه ذره هماهنگی این کتاب با آزمون ها رو مختل می کنه!کتاب های همایش ادبیات به خصوص جلد اولش بسیار عالی و توپه و برای یادگیری آرایه ها فوق العاده است!(در پست جداگانه ای به چگونه خواندن ادبیات خواهیم پرداخت)
کتاب های ادبیات مهروماه
کتاب هایی برای زمانی که در اتوبوس یا ماشین هستید یا در صف خرید نان ایستاده اید!!راستش من هنوز پنج گنج ادبیات مهروماه رو ندیدم و نظری درباره اش نمی تونم بدم.اما در مورد بقیه کتابها.لقمه تاریخ ادبیات کتاب بسیار توپی است! و به نظرم باید در کنار تاریخ ادبیات الگو خوانده شود.چرا؟چون به نظرم باید تصاویر تاریخ ادبیات الگو رو دید ولی از روی تاریخ ادبیات مهروماه حفظ کرد!نفهمیدید چه طور شد؟!مشکلی ندارد!در پست های بعدی بیشتر به نحوه خواندن خواهیم پرداخت!لغت و املای مهروماه یه بدی داره یه خوبی!خوبیش به اینه که خیلی کامل و جامع هستش!ولی بدیش اینه که لغات ستاره دار کتاب درسی رو آورده ولی ننوشته که این ها لغات ستاره دار هستند!(و این باعث میشه به همه لغات به یک دید توجه کنیم! در حالی باید به لغات ستاره دار بیشتر توجه کنیم)این در حالی است که لغت واملای الگو لغات ستاره دار را کاملا مشخص کرده است.آرایه های ادبی مهروماه خیلی خوب است ولی خودم جلد یک همایش نشر دریافت رو که آرایه ها رو آموزش داده بیشتر می پسندم(البته نظرات متفاوته وشما ممکنه از این کتاب بیشتر خوشتون بیاد!)زبان فارسی مهروماه هم اومده نکات رو پشت سر هم گفته بدون این که کاریرد این نکات رو دانش آموز بفهمه!به خاطر همین اگه زبان فارسی رو خیلی خوب یاد گرفتید بروید سراغ این کتاب و سطح معلومات خودتان را بالاتر ببرید وگرنه شاید به کل از زبان فارسی دل زده شوید!

خب!خسته که نشدید!تازه اول راه است!نهایت تلاشم بر این بود که با یاری خدا بتوانم در میان انبوهی ازمنابع شما رو راهنمایی کرده باشم!البته منابع دیگری هم هستند که فعلا فرصت نوشتن بررسی آن ها را ندارم.
انشاالله در پست های بعدی نحوه خواندن ادبیات را توضیح خواهم داد.فقط یک نکته خیلی مهم!مبادا فکر کنید که باید بروید همه این کتاب ها رو بخرید!این جا فقط سعی کردم منابع مهم رو بررسی کنم.
با گلوبین همیشه پیشرو باشید