سلام!
انشاالله در این پست هم بررسی درس فیزیک رو ادامه خواهیم داد تا فیزیک در سر جلسه کنکور دیگه حرفی برای گفتن نداشته باشه!
با گلوبین همراه باشید.
لطفا به ادامه مطلب بروید
فیزیک!درسی بسیار زیبا و باحال که خودم خیلی از خوندنش لذت می بردم!در رشته تجربی ، تقریبا همیشه بچه ها از سختی ریاضی می گفتند و این که سوالات ریاضی را نمی توان حل کرد.عموما بحثی از سختی فیزیک به میان نبود!
تا این که لحظه موعود! فرا رسید! "کنکور94" بهانه ای بود تا فیزیک دوباره خودی نشان بدهد و توجه همگان را به خود جلب کند!فیزیک در کنکور 94 به قدری مفهومی و عمیق طرح شده بود که واقعا همه را غافلگیر کرد.شاید در زمان های دور! می شد با حفظ چند فرمول و تکنیک درصد های خوبی در این درس گرفت ولی دیگر آن زمان ها به پایان رسیده است!باید به نحوی دیگر فیزیک خواند!بگذریم!
همون طور که در بررسی ریاضی گفتم ، یکی از مهم ترین عوامل در درس هایی مثل ریاضی و فیزیک ، داشتن یک معلم خوب است.به طور کلی مهم این است که شما به خوبی مفاهیم رو درک کرده باشید تا بتونید از مفاهیم در حل تست ها استفاده بکنید.اگر بدون یاد گرفتن مفاهیم ، فقظ چند فرمول حفظ کنید نه تنها هیچ لذتی از فیزیک نمی برید بلکه درصد های بالایی هم در این درس کسب نخواهید کرد.پس قبل از این که دنبال فرمول های مختلف باشید ، به دنبال یادگرفتن مفاهیم باشید.پس از آن که مفاهیم رو خوب یاد گرفتید ، آن موقع وقت آن فرا رسیده تا کاربرد هر فرمول را دزیابید و از آن ها استفاد بکنید.یعنی هم باید مفاهیم و هم کاربرد هر فرمول رو خوب یادگرفته باشید.
باز هم تاکید می کنم یادگیری مفاهیم بسیار بسیار مهم است!آن را دست کم نگیرید!
این عکس هیچ ارتباطی با فیزیک نداره!بی خودی خودتون رو خسته نکنید!
اصل بقای تست!اصلی مهم که به خصوص در فیزیک بیشتر دیده می شود.اصل بقای تست مثل اصل بقای انرژی میمونه!مثلا میشه اصل بقای تست رو این گونه بیان کرد: این اصل بیان می دارد که یک تست نابود نشده و فقط شکل و شمایل تست عوض می شود!یعنی ایده تست یکی است و فقط صورت آن را اندکی تغییر می دهند.به خاطر همین در درس فیزیک، سوالات کنکور های سال های پیش بسیار مهم است و حتما باید بر روی آن ها به طور کامل مسلط بود.چرا که ممکن است دوباره همان تست در کنکور شما مطرح شود و فقط اندکی صورت تست را تغییر داده باشند.و این است اصل بقای تست!
همون طور که در پست های قبلی گفتم ، می توان گفت بهترین منبع برای فیزیک ، کتاب های فیزیک گاج است.سعی کنید هماهنگ با مدرسه یا آزمون هایی که می دهید فیزیک را به پیش ببرید.منظورم اینه که مثلا اگر همین امروز معلمتان حرکت شناسی رو تدریس کرد ، حتما تست های حرکت شناسی رو هم شروع کنید.یعنی نگذارید بین آموزش و تست فاصله بیفته.شما شاید سر کلاس خوب مفاهیم رو یاد گرفته باشید ولی تا زمانی که تست نزده اید کابرد آن مفاهیم رو در تست های کنکور درک نخواهید کرد.
شاید فکر کنید که تست های فیزیک گاج بسیار زیاد است و وقت زیادی می گیرد.خب!این یک راه چاره دارد!خود کتاب فیزیک گاج در کنار بعضی سوالات ستاره زده.می تونید فقط همون ها رو حل کنید و اگر نیاز داشتید بقیه سوالات رو هم حل کنید.
مرور!بحثی بسیار بسیار مهم که بی توجهی به آن عواقب دردناکی خواهد داشت!ریاضی و فیزیک دروسی هستند که حتما حتما نیاز به مرور دارند.البته نه این که بقیه دروس به مرور نیاز ندارند بلکه مرور در این دو درس نمود بیشتری پیدا می کند.
اگر در تابستان به سر می برید ، سعی کنید مشکلات خود را در فیزیک پایه تا حد زیادی برطرف کنید.چرا که فیزیک پیش به خودی خود اندکی سنگین است و شما در طی سال تحصیلی بیشتر وقت خود را باید به فیزیک پیش اختصاص دهید.حال فرض کنید شما با کلی اشکال در فیزیک پایه ، با فیزیک پیش روبرو شوید!آن موقع است که کلا باید فاتحه فیزیک را خواند!!
یک نکته بسیار مهم دیگر که در بالا هم اشاره کردم  ، این است که نباید بگذارید مفاهیم و تست های فیزیک روی هم انباشته شود.یعنی حتما سعی کنید یا با مدرسه یا با آزمون ها فیزیک را تمرین کنید و به جلو ببرید.اگر مطالب فیزیک روی هم انباشته شود اندکی کار برای شما سخت خواهد شد.
کتاب درسی!
از کتاب درسی غافل نشوید!اگر به سوالات فیزیک کنکور ریاضی 92 نگاه کنید می بینید که یک لامپ را داده اند و در تست نامگذاری اجزای لامپ را خواسته اند!تست های این چنینی در فیزیک کم نیستند و اصلا نباید تست های حفظی فیزیک را از دست داد چرا که آسان هستند و با اندکی وقت گذاشتن می توان روی آن مسلط شد.از فصل های اخر فیزیک پیش نباید غافل شد!عموما سوالات ساده ای از فصول آخر فیزیک پیش مطرح می شوند البته اگر کنکور 94 را کنار بگذاریم!در کنکور 94 کلا ورق برگشت و سوالات وحشتناکی!! از فصول آخر فیزیک پیش مطرح شد.
خب!بالاخره با یاری خدا بررسی فیزیک هم به پایان رسید.انشاالله که مورد رضایتتون بوده باشه.
با گلوبین همیشه پیشرو باشید!