سلام
این بار با یاری خدا می خواهیم نحوه مطالعه ریاضی را توضیح دهیم تا بلکه این درس مستحکم در جلوی چشمان شما باقلوایی بیش نباشد!!
لطفا به ادامه مطلب بروید
نمی دونم رابطه شما با درس ریاضی چه جوریه!یعنی این که نمی دونم با خوندنش حال می کنید یا نه!ولی چیزی که همین اول کار باید بدونید اینه که اگر درس ریاضی مشکل دارید باید اول ارامش خودتون رو حفظ کنید!سپس باید بدونید که شما تنها نیستید!یعنی چه؟یعنی این که بسیاری از بچه های تجربی در درس ریاضی ضعیف هستند!این رو من نمیگم!بلکه اماری که سازمان سنجش منتشر می کنه این رو نشون میده.
خب!ما از این جا باید یک نتیجه مهم بگیریم!اون هم اینه که چون بسیاری از بچه ها در درس ریاضی ضعیف هستند ، اگر ما خودمون رو در این درس قوی بکنیم بدون شک از بقیه خیلی جلو می افتیم.راستش من خودم هم میونه خوبی با درس ریاضی نداشتم و هنوز هم ندارم!ولی خب چه بخواهید چه نخواهید ریاضی درسی است که در سوالات دفترچه کنکور شما خوابیده! و منتظر شماست!پس چه بهتر که حداکثر تلاش خودمون رو بکنیم تا بتونیم بهترین نتایج رو بگیریم.
الان یه چیز خیلی مهم یادم اومد!ببینید هر کسی یه درک و شعوری داره!منظورم اینه که بعضی ها شاید درک و شعورشون در دروسی مثل ریاضی پایین باشه و لی در عوض درک بالایی در دروس حفظی دارند.این مورد رو اول از همه برای خودتون روشن بکنید تا راحت تر بتونید خودتون رو مدیریت بکنید.یعنی این که شاید شما نتونید در درس ریاضی درصد بالایی کسب کنید ولی مثلا می تونید ادبیات رو بالای 90 دصد بزنید.این موارد رو سعی کنید کم کم برای خودتون مشخص کنید.
تقریبا همه می دونند که ریاضی درسی است که نمیشه یک شبه توش اوستا شد!پس بنابراین خوندن ریاضی باید یک روند منطقی و منظم داشته باشه تا به مرور به تسلط کافی در این درس برسید.
بذارید جریان خودم در درس ریاضی رو بگم تا بلکه اشتباهاتی که خودم کردم رو شما انجام ندید!من خودم در تابستان پارسال متوجه شدم که بدجوری در درس ریاضی مشکل دارم.با این که متوجه این موضوع شده بودم ولی باز هم این موضوع رو نمی پذیرفتم!یعنی با وجود این که می دونستم در درس ریاضی ضعیفم ولی در آزمون ها انتظار درصد های بالا داشتم!هر بار که ازمون می دادم درصد های پایین ریاضی بدجوری من رو ناراحت می کرد!به طوری که ریاضی واقعا شده بود بزرگترین نقطه ضعف من!مشکل از اون جایی بود که من انتظار داشتم از درصد های پایین یه هویی به درصد های بالا برسم!در حالی که این تصور به خصوص در درس ریاضی فوق العاده مرگ آور است!این اشتباه یک راه چاره دارد!آن راه این است که سعی کنید ذره ذره به درصد ریاضی خود اضافه کنید نه این که مثل من فکر کنید می تونید یه هویی درصد ریاضی رو بالا ببرید.مثلا برای خودتان هدف تعیین کنید که در آزمون بعدی 5 درصد(یا مثلا یک سوال)بیشتر جواب می دهم.این مسئله مهمی است!حتما به آن توجه کنید!
یکی از اشتباهات بزرگی که در درس ریاضی انجام دادم تعدد منابع بود.یعنی فکر می کردم که مشکل از کتاب تست است که درصد های ریاضی من چندان بالا نیست.به همین دلیل چندین منبع را امتحان کردم ولی حیف که نتوانستم هیچ کدوم رو کامل تمام کنم.در حالی که اگر همان منبع اولم(ریاضیات جامع خیلی سبز) را به خوبی مطالعه کرده بودم بدون شک این قدر در این درس عذاب نمی کشیدم!
یک نتیجه گیری منطقی!
درس ریاضی بیش از هر درس دیگری به تمرین نیاز داره.بدترین کار ممکن در این درس این است که هنگامی که در خانه تستی را خواندید و فهمیدید راه آن را نمی دانید ، به سرعت و بدون فکر کردن روی سوال به پاسخ نامه بروید و پاسخ نامه را بخوانید.جالب این جاست که اول آدم حس می کنه که سوال رو یاد گرفته ولی اگر فردا همون سوال رو بگذارند جلوی شما اون وقته که می فهمید خوندنتون هیچ فایده ای نداشته و همه اش از ذهنتون پریده!این یکی از مشکلات بزرگ خودم در درس ریاضی بود که کم کم سعی کردم برطرفش بکنم و شیوه تفکر روی مسئله رو یاد بگیرم.
به موضوع دیگری می رسیم!مرور!بحثی که شاید از خواندن هم مهم تر باشد.بارها و بارهابرای خودم پیش آمد که تقریبا روی تمامی سوالات و فرمولهای مثلثات مسلط شدم ولی به دلیل مرور نکردن از ذهنم پرید و مجبور شدم دوباره از اول کل مثلثات رو بخونم.به همین خاطر حتما حتما در درس ریاضی یک برنامه مرور هم داشته باشید وگرنه مجبور میشید دوباره مطالب رو از اول بخونید!
یکی از موارد بسیار مهم در دروسی مثل ریاضی و فیزیک داشتن یک معلم خوب است.یعنی اول از همه شما باید در این درس به خوبی مفاهیم رو یاد گرفته باشید و بعدش به تست زدن بپردازید.در غیر این صورت می بینید که نمی توانید سوالات رو حل کنید و از ریاضی دلزده می شوید.اگر دبیر ریاضی مدرسه تان خوب است که هیچ ولی اگر خوب نیست حتما به فکر کلاس دیگری باشید!به نظرم در هیچ درسی لازم نیست کلاس بروید ولی ریاضی بحثش فرق می کند!جایی که خودم اشتباه کردم و کلاس نرفتم و بعدا به اشتباه خویش پی بردم و کلی جان کندم تا درصد ریاضیم بالا آمد.ولی بازهم این که باید برای ریاضی کلاس رفت یا نرفت رو به عهده خودتون میذارم.(در آینده در مورد این که کلاس رفتن خوب است یا بد بیشتر صحبت خواهیم کرد)
با گلوبین همیشه پیشرو باشید